Ing. Libor Friedel, MBA

Lektor, kouč a konzultant. Vystudoval strojní fakultu VUT v Brně (1987), titul MBA získal v roce 2000 na Sheffield Hallam University. Během kariéry strávil přes 11 000 hodin v přímé práci se zákazníky v komerční, veřejné i školské sféře. Několik let působil jako ředitel Centra aplikovaného ekonomického výzkumu Fakulty ekonomiky a managementu UTB ve Zlíně, kde se zabýval výzkumem klastrů. Byl za Českou republiku členem European Cluster Policy Group při Evropské komisi. Zabýval se také problematikou managementu znalostí a intelektuálního kapitálu. 10 let byl hodnotitelem a vedoucím hodnotitelem Národní Ceny ČR za kvalitu, stál u zrodu některých benchmarkingových iniciativ (BenchmarkIndex, IMP3rove) v České republice a rozjezdu programu zlepšování inovační výkonnosti MSP (IMP3rove) v ČR. Po celou kariéru jej provází zájem a rozšiřování odbornosti v oblasti strategického řízení a kvality. V současné době působí na volné noze (OSVČ). Má rád komplexní přístup a pohled na manažerské výzvy z různých perspektiv. Spolupracoval se stovkami firem v ČR. Kromě organizačního přístupu se v posledních letech věnuje i individuálnímu koučování. Publikační činnost je součástí jeho CV. Publikoval v časopisech a sbornících z konferencí v ČR a zahraničí, při přednáškách v USA, Jižní Africe, Nizozemí, Itálii atd. Je spoluautorem knihy o klastrech. S EBS spolupracuje od roku 2012. Vyučuje v předmětech Strategický management, Strategické techniky a analýzy, Tvorba podnikové vize, Management změn, Project Management (anglicky) a Innovation Management (anglicky). Byl a je konzultantem řadě studentů při přípravě jejich dizertačních prací, stejně tak jako oponentem dizertačních prací jiných studentů ÚPPV a EBS.
person
Inovační strategie v několika souvislostech

Inovační strategie v několika souvislostech

Předmět, týkající se řízení inovací je součástí programu MBA v angličtině. V návaznosti na předměty MBA Strategický management však není od věci zmínit to, co je propojuje – inovační strategii a některé tipy a souvislosti, které na tematickém setkání nezaznívají. Mimo jiné i díky dotačním programům EU se v nedávné minulosti zvedla vlna, v jejíž centru bylo slovo „inovace“, a to jak v komerční, tak i veřejné sféře životů firem, podniků a organizací.

Přečíst celý článek
person
Několik tipů pro zvládání změn

Několik tipů pro zvládání změn

Když se studenty MBA a dalších programů diskutujeme o strategii a strategickém managementu, je implementační (realizační) fáze obestřena nástroji, modely, technikami a „návody“ ze všech nejméně. Přizpůsobení a zorganizování zdrojů a činností do procesů, rutin a vhodné (organizační) struktury zasahuje do mnoha dalších „manažerských“ disciplín a zahrnuje řadu perspektiv a úhlů pohledu.   

Přečíst celý článek
person
Strategie v době digitální (a komplexní)

Strategie v době digitální (a komplexní)

Zrychlené tempo technologických změn vyvolává některé otázky, které míří přímo do srdce strategického řízení. Podniky, resp. jejich majitelé a manažeři možná budou muset přehodnotit: • na kterých trzích působí,  • jaké problémy řeší pro své zákazníky,  • jaké je jejich úloha a postavení v hodnotovém řetězci nebo  • do jaké míry jsou efektivní jejich současné podnikatelské a provozní modely.    Musí také zvážit nové příležitosti vynořující se díky rozvoji technologií a zhodnotit, jak jsou připraveni na změny a schopni se jim přizpůsobit.  

Přečíst celý článek
person
Odhalte strategický potenciál s EFQM Excellence Model

Odhalte strategický potenciál s EFQM Excellence Model

Dalším z modelů, který na přednáškách (tematických setkáních) ke strategickému managementu zmiňuji jen okrajově, je EFQM Excellence Model. Domnívám se, že reálně si zaslouží více pozornosti ze strany manažerů a podnikatelů, proto ještě volím alespoň formu článku na blogu. Snad bude čtenáře inspirovat k tomu, aby se s modelem seznámili blíže, začali s ním pracovat a využili jej ke svému užitku pro zlepšování, například jako komplementární doplněk konceptu Balanced Scorecard.

Přečíst celý článek
person
4 pohledy na cíle (pro studenty-manažery)

4 pohledy na cíle (pro studenty-manažery)

Cíl/cíle. Slovo? Téma? Jasnost a pohoda? Noční můra?... Jako lektor, který vyučuje v programech ÚPPV a EBS a garant předmětu Strategický management bych se s vámi chtěl podělit o čtyři úhly pohledu na cíle a jejich roli v „situacích“, v nichž se (zejména jako studenti těchto vyučovaných programů) nacházíte, nacházeli jste se či se třeba budete nacházet (pokud studium zvažujete).

Přečíst celý článek
person
Scénáře budoucnosti – součást strategického managementu

Scénáře budoucnosti – součást strategického managementu

Přemýšlíme-li o budoucnosti, málokdy se za tím skrývá (totální) jistota, předurčenost. Jestliže ve vašem případu ano, je pravděpodobné, že jste fatalisté. Wikipedie definuje fatalismus jako životní postoj nebo názor, založený na přesvědčení, že všechno důležité v životě a na světě je více méně předurčeno osudem a člověk to nemůže ovlivnit. Nejsem si jist, zda pro vás má cenu článek dále číst. Upřímně řečeno, těžko si dokážu představit manažera-fatalistu, resp. stratéga-fatalistu.

Přečíst celý článek
person
Balanced Scorecard není jen Balanced Scorecard

Balanced Scorecard není jen Balanced Scorecard

V minulém článku jsem psal o „strategii modrého oceánu (BOS – Blue Ocean Strategy) a několikrát jsem také zmínil strategický systém s podobnou zkratkou, a to BSC – Balanced Scorecard. Tento systém ovlivnil mou práci konzultanta a pohled na svět strategií, ať už organizačních nebo osobních. Myslím, že ovlivnil myšlení mnoha stratégů po celém světě. Svým způsobem vyvolal i „scorecard“ horečku. V knihovně mám 14 knih, které mají v názvu „scorecard“.

Přečíst celý článek
person
Strategie modrého oceánu

Strategie modrého oceánu

„Dobrá strategie není o rudých nebo modrých oceánech. Dobrá strategie je o zisku a návratnosti investic.“ To je věta z jednoho slajdu, který používám při výuce v předmětu strategický management. Parafrázuje Michaela Portera, který se nesmazatelně zapsal do historie, teorie i praxe v oblasti strategického řízení – v komerční sféře, ve zdravotnictví i ve veřejné oblasti. Ta parafráze je trochu nekorektní v tom, že se na seminářích konceptem tzv. strategie modrého oceánu (Blue Ocean Strategy - BOS) nezabývám. Tímto článkem to zkusím alespoň částečně napravit. Obrázek si studenti ÚPPV a EBSchool, popř. další čtenáři dotvoří sami.

Přečíst celý článek

Ceny studijních programů uvedené na webu jsou bez DPH.

K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Partneři tyto údaje mohou zkombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.