Po několika článcích (a webinářích), které jsem věnoval fenoménu prospívání, štěstí a také silným stránkám se vracím opět ke strategickému řízení (jakožto předmětu, kterému se věnuji ve vztahu ke studentům EBS a ÚPPV). Jsem konzervativní člověk, takže jsem (zatím?) nikdy nenapsal článek s pomocí AI. Ani nevím, zda a jak může AI pozitivně ovlivnit lidské prospívání a štěstí. Je však jisté, že Ai ovlivňuje, a bude ovlivňovat proces strategického řízení, a to v mnoha aspektech a perspektivách.
V zásadě se z pohledu strategie můžeme na Ai dívat dvojí optikou:
- Vytvoření a implementace strategie pro nakládání s umělou inteligencí (kde hlavní roli hrají data, algoritmy a infrastruktura).
- Využití AI v procesu strategického řízení.
V hledáčku mého zájmu pro tento (a následující) článek je druhý bod.
(Lektorská poznámka: Neznamená to však, že by téma vytváření strategií pro práci s AI nemohlo být výzvou pro seminární či dizertační práce studentů v programech MBA či DBA Strategický management.)
Umělé = strojové („Hurá“ nebo „Brrr“?)
Umělá (strojová) inteligence je souhrnný termín, který popisuje metodu napodobování lidských kognitivních funkcí, jako je učení, řešení problémů a rozhodování. AI se v rozmanitých byznys operacích používá k automatizaci různých funkcí, snížení či eliminaci chyb apod. Vše s obvyklou snahou … vytvořit konkurenční výhodu, což se pro tzv. „early adopters“ v některých případech (dočasně) děje.
Umělá inteligence se stává v posledních letech více a více sofistikovanější a nabízí širokou škálu aplikací pro různé potřeby byznysu a organizací napříč odvětvími, funkcemi i týmy. Samozřejmě vyvolává i řadu emocí a otazníků ohledně svých hranic, etiky, legislativy apod.
„Data – Informace – Znalosti – Moudrost“ (Může být AI moudrá?)
To oživuje mé vzpomínky na dobu, kdy jsem se věnoval problematice managementu znalostí a intelektuálního kapitálu. Tehdy (před koncem tisíciletí) byla přijímána křivka „od dat k moudrosti“ (obr. 1), hovořilo a psalo se o znalostech explicitních (vyjádřitelných) a tacitních (tichých, nevyjádřitelných zkušenostech). Právě tacitní znalosti (obr. 2) a „moudrost“ jsou otázkami hranic, kam až AI může v budoucnu dosáhnout.
Obr. 1 – Křivka od dat k moudrosti
Zdroj: vlastní zpracování
Data a informace a z nich odvozené explicitní znalosti a jejich kombinace jsou jistě silnou doménou AI. Mezi aplikacemi AI v podnikání jsou totiž nejznámějšími datová a prediktivní analýza. Algoritmy strojového učení pomáhají společnostem analyzovat a pochopit důležité informace obsažené v obrovském množství dat. Úlohou umělé inteligence v podnikání obecně je v současné době zejména napomáhat informovanějšímu rozhodnutí, identifikovat oblasti pro zlepšení či lépe řídit a zvládat rizika a nepředvídatelnosti.
Obr. 2 – Přeměny explicitních a tacitních znalostí (doménou Ai je kombinace, „člověčí“ výměna zkušeností a moudrosti běží zejména na bázi sociálních kontaktů - socializace)
Zdroj: vlastní zpracování
Nástroje založené na umělé inteligenci mají potenciál způsobit revoluci ve vývoji strategie, pomáhají manažerům překonat subjektivitu (ale intuici bych rozhodně nezatracoval), získávat hlubší poznatky z velkých objemů dat a činit rychlejší a informovanější rozhodnutí (než zase vše zbrzdí byrokracie?).
AI ve světle PESTLE a SWOT
Zainteresovaní se shodují, že vývoj strategie nelze v současnosti plně automatizovat a strategický management tak zůstává „lidskou“ manažerskou disciplínou. Avšak nástroje AI mohou přinést značnou hodnotu různým aspektům práce strategických profesionálů.
Proto se „využití AI“ stává příležitostí i hrozbou, pokud vezmeme v úvahu prvky klasické SWOT a praktické využití nástrojů AI také může hrát důležitou roli v silných stránkách firem a organizací. Byť nelze tyto prvky izolovat mimo jakýkoli kontext.
Z pohledu PESTLE prvků asi nepřekvapí, že se AI velmi rychle chytla také (vysoká) politika s dopady na legislativu apod. Svůj přístup (i přes pro mě nepříliš pozitivní zkušenosti s různými bílými a zelenými knihami a bombasticky vyhlašovanými politikami) definovala vůči AI jak Evropská unie, tak Česká republika, formou Národní strategie AI. Otázka je, zda to pomůže prakticky orientovaným firmám či nakolik jsou to prázdná slova a obecné pravdy z dílen úředníků a byrokratů (považuji za příznačné, že první milník, definovaný EU, je vytvoření „AI office“).
Ve strategickém řízení někdy platí, že čím déle strávíte plánováním své strategie a čím déle se ji snažíte aplikovat, tím méně úspěšná pravděpodobně bude. Paralýza z analýzy je známá věc. To platí zejména v dnešní dynamice prostředí, odvětví a trhu, kde strategie, které by před šesti měsíci vedly k úspěchu, vám mohou dnes v konečném důsledku úspěchu bránit. To však není omluva ze strategického řízení ve prospěch bezhlavé operativy. Může to být otázka rychlého rozhodování, dostupnosti a zpracování dat apod. Tedy půda pro AI!
Aby podniky prosperovaly, musí kombinovat minulá a současná data, aby lépe porozuměly svému podnikatelskému směřování. Kombinace těchto dat s trendy a simulačními scénáři pomáhá předvídat možné budoucnosti a vytvářet plodnou, neustále se vyvíjející strategii, která se přizpůsobuje hrozbám, příležitostem a změnám způsobeným vnitřními a vnějšími silami (SWOT zůstává stále živá).
AI v AFI / AFI s AI
Není to však snadný úkol. Zejména jsou-li ve hře tradiční metody formulování strategie. Myslím si, že tradiční AFI model (obr. 3) platí stále. Jak tedy posouvat svou strategii dopředu? Využitím umělé inteligence. Zejména v první (A - analytické) fázi a částečně i ve fázi F - formulace (scénáře, varianty, vyhodnocení, simulace) a mnoha nástroji ve fázi I - implementace.
Obr. 3 – AFI model.
Zdroj: vlastní zpracování
Příště…
Je zřejmé, že AI ve strategii a strategickém řízení přináší a bude přinášet (přínosy a) výhody. Je zde však také řada bodů k zamyšlení, které je potřeba brát/vzít v úvahu. Ani AI uplatněná ve strategii a strategickém řízení se neobejde bez výzev pro to nejdůležitější – implementaci. To vše s výhradou, že celá agenda se podléhá neustálému dynamickému vývoji.
To jsou perspektivy pro příští článek (doplním i tipy na literaturu). Zatím můžete zvažovat a psát do komentářů, jak to máte ve svých organizacích či ve svém podnikání se strategií a fenoménem umělé inteligence co považujete za klíčové výhody, čím doporučujete začít atd. Můžete psát poznámky, náměty a další také přímo na můj e-mail libfri@gmail.com. Např. pokud na toto téma uvažujete o seminární v předmětu Strategický management nebo dizertační práci ke konci studia. Těším se, jak se bude vše vyvíjet.