Je tady nový školní rok. Učení se netýká pouze žáků a studentů základních, středních a vysokých škol či univerzit. Týká se i manažerů a dospělých studentů v programech MBA, DBA apod. Myslím, že pro efektivnost studia i interakce student-lektor je užitečné uvědomit si a připomenout, že existuje něco, čemu se říká styl učení nebo učební styl.
Je to fenomén, který různí psychologové studují a testují řadu let. Co je možné si vzít k srdci a zkusit aplikovat ve vlastní praxi studenta? Jaké možnosti má ve vztahu k učebním stylům lektor a přednášející?
Přístup ke studiu a vnímání
Newble a Entwistle (1986) se zabývali přístupy a styly učení při vzdělávání v medicíně. Mareš (1998) jejich modely sumarizoval ve své knize Styly učení žáků a studentů.
Jste-li studentem, možná podvědomě, možná vědomě vybíráte mezi třemi přístupy, jak ke studiu přistoupit:
- 1. Povrchový styl
- Cílem je nějak daný předmět „zvládnout“, vyhnout se propadáku a neúspěchu. V MBA či DBA studiu jako celku to asi není ta nejlepší strategie. U některých manažerů je jasné, že jim „nesedí“ určitý předmět (manažer přes finance obvykle může mít odtažitější přístup k řízení lidských zdrojů apod.). Mohou se zde kombinovat další styly učení, o nichž bude řeč (aktivisté těžko zvládají rešerše a teoretické pasáže apod.). Ze seminárních prací je rovněž tento přístup jasně patrný. Někdo odevzdá seminární práci v minimálním rozsahu (kolem 14-16 stran), někdo jiný nemá problém napsat 24 stran. Málokdy se setkávám s prací, která by byla stručná a přitom nereprezentovala povrchový styl učení. Výsledky nejsou příliš valné. Proto doporučuji v maximální míře se snažit tomuto stylu vyhnout. Užitečné může být vzít jako výzvu právě ten předmět, který je kandidátem na povrchový styl učení. Třeba jako takový učební experiment.
- 2. Hloubkový styl
- Svým způsobem je opakem povrchového stylu učení. Jeho hybnou silou je zájem o předmět, vědomí důležitosti pro vlastní profesi. Mimoděk může manažer preferovat tento styl k ještě většímu porozumění a učení se tomu, co už zná. Osobně vidím MBA a DBA studium jako „deštník“, propojující různé předměty a disciplíny do provázaného celku. Vidím tedy i nebezpečí nerovnováhy, pokud student-manažer uplatní hloubkový styl na jim preferované a „zábavné“ předměty a povrchový styl na ty opačné. Pak k propojení a provázání nemůže dojít a ztrácí se (podle mého názoru) velký kus potenciálního efektu studia. Hloubkový styl a přístup k učení nezaručuje nejlepší hodnocení. Pro mě je však často známkou kritických postojů a návrhů, nejen „papouškování“ naučených konceptů.
- 3. Strategický styl
- Na úrovni MBA a DBA studia či obecně u učení dospělých si nemyslím, že by byl zvlášť preferovaný. U dětí může být považován za „hujerský“. Název stylu je pro mě trochu paradoxní, ale jde o to soutěžit s ostatními a usilovat o získání co nejlepšího hodnocení. Nechci, aby to vyznělo pejorativně. Určitě stojí za to stanovit si výkonový cíl ve smyslu zvládnout předměty studia s hodnocením A nebo napsat a obhájit diplomovou práci na úrovni A apod. Někdy tento styl vede spíše k teoretickým efektům, přístupům a oslovuje příliš pouze tuto část studie, tedy teorii.
Student si své přístupy a preference ve výše zmíněných stylech učení může uvědomit a zvolit. Myslím, že zkušenější lektor při hodnocení seminární nebo diplomové práce dokáže tyto styly rozpoznat. Je to však pouze jedna strana pověstné mince.
Právě pro další lepší pochopení a volbu přístupu ke studiu je užitečné poznat ještě další přístupy k učení a vnímání.
Ve hře jsou například také preference ve vnímání. Někdo více vnímá vizuálně (přes oči – čte knihy, prohlíží slajdy…), někdo auditivně (přes sluch – více poslouchá, co povídá lektor).
Zaměření studia
Holandský psycholog Vermunt odlišuje styly zaměření studia na:
- Reprodukci – spíše memorování a reprodukování s cílem zvládnout zkoušku, seminární práci… V manažerském studiu je tento přístup podle mě dětinský
- Smysl – cílem je získat vhled, mít kritický postoj, diskutovat, snažit se pochopit, protože je to pro studenta užitečné. V rámci MBA a DBA studia je to skvělé zaměření, které je dobré „prodat“ v seminárních a diplomových pracích. Vhodně se kombinuje s posledním zaměřením.
- Aplikace – zaměření na praktické použití v praxi. Podotýkám, že nejlepší je vlastní praxe, nehrát si na nějaké fiktivní situace a firmy.
Pro mě, jako lektora a konzultanta je nádherné, když vidím, že se zaměření na smysl a aplikaci u studenta-manažera propojilo. Ostatně na těchto dvou přístupech je zaměřen i koncept dvou částí seminárních a diplomových prací, které manažeři v MBA/DBA studiu sledují – teoretické a aplikační. První má ukázat pochopení smyslu daného předmětu (v mém případě např. strategickému řízení) a druhá ukázat schopnost aplikace v individuální situaci. Co mě mrzí je, že tyto dvě části studenti občas nedokáží propojit. Výsledek je ten, že teorie (smysl) je o „koze“ a aplikace o „voze“. Teorie obvykle v managementu vzniká studiem dobré i špatné praxe. Manažeři mají bohužel tendenci oba koncepty oddělovat („ale v praxi je to jinak“). V té horší praxi naneštěstí ano.
Učební styly
V mé lektorské praxi mi přirostly k srdci učební styly, které v roce 1982 popsali Honey a Mumford. Hovoří o 4 učebních stylech.
- 1. Aktivista
- Má rád nové zkušenosti, akci, experimenty. Odmítá rutinu. Těmto lidem je třeba věnovat pozornost ve cvičeních, diskusích, pokusech. Těžko se u nich dočkáte vyčerpávající rešerše literatury, většinou teoretickou pasáž seminární práce odbudou, větší část bude věnována praxi a často unáhleným závěrům.
- 2. Teoretik
- Vděčný student a návštěvník knihoven, který má rád teorii, snaží se vše racionálně a logicky pochopit, zařadit, strukturovat. Jeho teoretické pasáže v seminárních pracích budou propracované, bibliografie obsáhlá. Lektor potřebuje těmto lidem poodhalit koncepce, teoretické přístupy. Když toto dělá pro teoretiky, je zákonité, že aktivisté zívají nudou.
- 3. Reflektor
- Má rád různé úhly pohledů, zkoumá, zvažuje. Je náchylný k holističtějšímu pohledu na svět a probíranou látku. Rád diskutuje. Lektor pro něj musí poodhalit souvislosti, ukázat vazby, klást otázky a ponechávat čas na odpovědi, dávat řešit případové studie apod.
- 4. Pragmatik
- Miluje aplikaci, okamžité praktické uplatnění. Lektor by měl vytvořit prostor pro ukázky z praxe, popis aplikací, nechat je věci okamžitě aplikovat. Pro začínajícího lektora či konzultanta bez praktických zkušeností, je tento student a manažer vždy velkou výzvou a zkouškou jeho umění.
Uvedené čtyři styly se v nás v individuálním poměru kombinují, jeden či dva mohou dominovat.
Umíchejme si chutný koktejl
Nad kombinací 4 stylů učení, vnímám jako důležitou kombinaci čtyř konceptů, které jsem ve stručnosti a zjednodušeně popsal:
- Přístupy k učení
- Preferované vnímání
- Zaměření studia
- Styly učení
Někdy se tyto kombinace s přístupem lektora potkají a zapadnou do sebe více, někdy méně. Z toho pak vyplyne zkušenost a zážitek pro obě strany – studenta i lektora. Tyto čtyři koncepty nejsou zdaleka vyčerpávající a nereprezentují celé spektrum toho, co vyzkoumali psychologové a popsali v různých studiích a úhlech pohledu. Doufám však, že je to pro vás dobrá „kostka“.
Studentům MBA a DBA programů přeji, aby vědomě pracovali se svými styly a přístupy k učení a studiu, a aby měli co nejvíce pozitivních propojení mezi svými individuálními styly a přístupy nás, lektorů. Hodně zdaru v novém školním roce!
Ing. Libor Friedel, MBA
Literatura:
- HONEY, P., MUNFORD, A.: Manual of Learning Styles. 3 rev. ed. London: Peter Honey Publications. 1982. 94 s. ISBN 978-0950-844-47-3
- MAREŠ, J.: Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
- VERMUNT, J.: Relations between student learning patterns and personal and contextual factors and academic performance. Higher Education, 2005, Vol. 49, p. 205-234.