Zabijáci úspěchu

Už jste někdy přemýšleli o neúspěchu při jednání a vyjednávání o jiné variantě, než, že to prostě nevyšlo, nebo že byla vysoká cena nebo lepší konkurence? Už jste se někdy o takovém neúspěšném jednání pokoušeli přemýšlet v širších souvislostech? 

Profesionální výkon a profesionální vzhled totiž není tvořen jen znalostmi a dodržováním formálního dress code, ale profesionál se vyznačuje ještě jednou zásadní dovedností. Nepřipouští si k tělu zabijáky vlastního úspěchu. Má je absolutně pod kontrolou, ba co víc, dokonce je ovládá. A koho vlastně ovládá? Jedním slovem – Doplňky! Dvěma slovy pak nevhodné doplňky. Profesionální vzhled (o znalostech zde nepolemizuji, s těmi se u profesionála počítá) není jen záležitostí vhodně zvoleného oděvu, ale právě doplňků.

Image profesionála může nadobro zničit například staré a poškozené psací pero nebo v nejhorším případě reklamní propiska, kterými se prezentuje na důležité poradě nebo obchodním jednání. Každý profesionál by proto měl mít kvalitní psací potřeby, nebo alespoň jedno kvalitní pero. Ne na denní psaní, ale třeba jen pro prezentaci. Dnes se dá taková kvalitní a reprezentativní psací potřeba koupit už za 200 – 300 korun.

Podobné je to i s pouzdrem na vizitky. Vůbec nepředpokládám, že by profesionál pouzdro nepoužíval a své vizitky příležitostně tasil z peněženky nebo ze stejné kapsy jako kapesník. Pouzdro je třeba mít neokázalé, vždy vypadající nově a nezničeně, ideálně unisexové a hlavně bez jakéhokoli reklamního potisku. Profesionálně působí pouzdra kožená nebo vyrobená z tvrdého kovu. Rozhodně ne hliníková nebo látková, doma ušitá.

Totéž platí u pánů pro sponu na kravatě. Než používat reklamní nebo 30 let starou, to raději žádnou. V případě šperků platí pro ženy i muže zlaté pravidlo, že méně je více, s důrazem na kvalitu. Do byznysu se rovněž nehodí sportovní hodinky, i když je úchvatné, že dokážou měřit vše od nadmořské výšky, přes tepovou frekvenci až po hluboké mořské ponory. Stejně jsou na tom i okázale, robustně nebo naopak lacině vypadající hodinky, i kdyby byly velmi drahé a od renomovaného výrobce. Profesionálové by v tomto ohledu měli investovat do kvalitních hodinek, klasického stylu. Kvalitní totiž opět nemusí znamenat předražené.

cover BCCelkový dojem dokreslují také zavazadla. Kvalita zavazadel, tedy jejich vzhled a zpracování, by měla být pro profesionála na prvním místě. Oproti hodinkám nebo šperkům se nejedná jen o prvek osobní prezentace ale také o ryze pracovní pomůcku. V takovém zavazadle, brašně, kufříku či kabelce obvykle nosíme počítač, různé podklady, desky, materiály, letáky a spoustu jiných pracovních věcí. Zavazadlo je jedna z prvních věcí, kterou náš jednající protějšek zaznamená a zároveň je to jedna z věcí, kterou má možnost sledovat po celou dobu jednání. Do byznysu rozhodně nepatří sportovní tašky s logy známých značek, na jednání nepatří velkoobjemové dámské kabelky, ve kterých je potřeba před vyndáním čehokoli danou věc nejdříve vygooglovat, ale ani formální pracovní aktovky, které však mají již hodně zažito a svou životnost překročily mnohonásobně. Lze sice pochopit citovou vazbu jejich majitele získanou dlouhodobým používáním takového zavazadla, mnohdy dokonce ospravedlňovanou tím, že „ v této brašně si nesli svou první podepsanou smlouvu se šesti nulami“. Ale profesionál kouká dopředu a chce si takových smluv přinést více. A častěji. A to s touto brašnou nepůjde. Nenoste tedy pouze jediné zavazadlo, mějte jich více a vybírejte vždy podle potřeby, své aktuální role, věcí které přenášíte, ale také počasí. Například jindy luxusní světlý kožený kufřík i po pár minutách chůze v dešti nebude ještě dlouhé minuty na jednání vypadat ani trochu luxusně.

A málem bych zapomněl – déšť. Tedy deštník. Velmi podceňovaný doplněk. Luxusní jsou velké neskládací byznys deštníky, nejlépe tmavé barvy, bez potisku a s dřevěnou rukojetí. Ale hodí se pouze v případě, že máte schůzku na neutrální půdě, například v restauraci, kde je lze odložit do odkládacího stojanu nebo koše na deštníky. Do něj ho vložíte při vstupu do restaurace a k jednání přistupujete bez něj. V případě ale, že se schůzka koná v prostorech protistrany, můžete v případě velkých neskládacích deštníků řešit Nerudovskou otázku – kam s ním? Proto se hodí deštníky spíše malé, skládací, které navíc mají i pouzdro, nejlépe zevnitř nepromokavé. Takový deštník ještě ve vstupní hale složíte, s klidem ještě mokrý vložíte do pouzdra a malé skladné pouzdro vložíte do pracovní brašny. Na jednání vstupujete jako profesionál a při tom bez známky chůze v dešti a zároveň beze strachu, že máte vnitřek zavazadla mokrý.

A navíc s již schovaným deštníkem máte volné ruce a můžete se plně věnovat osobní prezentaci, která začíná vstupem, úsměvem, podáním ruky a okouzlením znalostmi, to vše zakončeno úspěchem v jednání.

Tak se pozná profesionál.