Jak zvládat vedlejšák

Konec roku není jen ve znamení shonu a nedostatku času, ale u mnoha lidí, právě v důsledku různých aktivit spojených s koncem roku nebo s kupováním vánočních dárků i ve znamení nedostatku peněz. Co s tím? Peníze jsou potřeba. 

Jednoduchá a funkční řešení jsou v zásadě dvě. Začít méně utrácet a více šetřit nebo si vydělat více. Nebo přivydělat. Právě druhá zmiňovaná varianta může být velmi šikovným nástrojem na momentální či dlouhodobý deficit a zároveň může být i motorem k novým zkušenostem nebo zážitkům. Nepodléhejte ihned myšlenkám, že budete dále číst o budování firmy a úniku ze zaměstnání do jiných zaručených oborů. Stačí se zamyslet. Je vaše znalost cizího jazyka nebo grafického programu na tak vysoké úrovni, že byste mohli tyto znalosti využít i jinak než pro vaši osobní potřebu? Nebo pletení, šití, oprava automobilů, lektorská činnost, průvodcovská činnost, prodávání, fotografování ….. Prostě cokoli. A máte pro svou dovednost nebo zálibu dostatečnou vášeň? Je na čase začít přemýšlet nad možností, jak učinit ze svých schopností vedlejší příjem. Směle do toho! Jen pozor na chyby, které by vás mohly v budoucnu hodně stát.

Mám několik tipů, čemu se vyvarovat:

1)      Uvažujte chytře o nákladech
Začít je poměrně snadné, ideálně se ale vyhněte činnostem, které by pro vás měly znamenat velké počáteční investice. Přeskočte formální krok klasického podnikání – strategického plánování a stanovování finančního plánu – a věnujte se rovnou samotnému podnikání. Například webové stránky si dokážete napsat o víkendu, namísto najímání webmastera nebo agentury, pokud jde o marketing, zaměřte se na to nejlevnější a zároveň nejfunkčnější – „šeptandu“. Využijte kontakty v telefonním seznamu, na Facebooku, LinkedInu nebo jiných sociálních sítích, povězte to kamarádům a spolupracovníkům, začněte třeba psát blogy.

2)      Řekněte to v práci
S předcházejícím odstavcem souvisí i další důležitá věc – Řekněte to v práci – pakliže lze očekávat, že by se to stejně někdo dozvěděl (to přeci chcete!), a že by s tím třeba mohl mít někdo problém. Zabráníte střetu zájmů, různým podezřením a hlavně – budete moci veřejně a hlasitě o své nové aktivitě mluvit s kolegy a lákat na ni. Možná, že prvními klienty budou právě vaši kolegové.

 3)      Buďte troufalí
vedlejšákBuďte troufalí v nápadech, s čím chcete začít a buďte troufalí i v propagaci své práce a sebe sama. Ve skutečnosti mnoho úspěšných podnikatelů začalo podobně a objevili své nejprve druhé a posléze první zaměstnání vlastně náhodou.

4)      Hospodařte s časem a energií
Obojí totiž budete potřebovat. Zkuste vstávat o chvíli dříve, využívejte pauzy na oběd, cestování do práce, zužitkujte víkendy. Zprvu takové činnosti věnujte i jinak volný čas. Mějte na paměti, proč to děláte. Chcete více peněz, nebo dokonce úplně se osamostatnit.

5)      Očekávejte nesnáze
Buďte připraveni i na to, že vše nemusí jít úplně hladce, a že se občas může vyskytnout i překážka. Pokud jste v začátcích, nepodceňte ji a věnujte dostatek sil na její definitivní vyřešení. Co v začátcích nepodceníte, v budoucnu vám velmi pomůže. Překážky jsou výzva a naučit se je zvládat vám pomůže v době, kdy začnete řešit skutečné problémy.

6)      Buďte organizovaní
V každém případě mějte své aktivity pod kontrolou, a to zejména administrativní úkony a povinnosti vůči úřadům. Nejenže se vyhnete potížím, ale mnoho výdajů má i nárok na to, aby byly odečteny z daní.

V každém případě si práci a nové zakázky pečlivě rozkládejte v čase a plánujte jejich plnění. Není nic horšího než skončit s podnikáním proto, že nestíháte zvládat nával zakázek. :-)