Cíl modulu:
Cílem tohoto modulu je poskytnout přehled o vývoji ekonomických teorií v historii až po současnost.
Počátky ekonomického myšlení – antické Řecko, alternativní ekonomické názory ke katolické scholastice, merkantilismus, novověk vznik ekonomie jako samostatného vědního oboru.
Klasická škola – vznik ekonomie jako vědy – W. Petty, J.Lock, D.Hume, A.Smith a D.Ricardo.
Moderní doba – vznik a obecná charakteristika neoklasické ekonomie – rakouská subjektivně psychologická škola, škola cambridgeská, škola lausenská a německá historická škola.
Od neviditelné ruky trhu k viditelné ruce státu - ekonomie blahobytu, keynesiánství ( Keynes a stockholmská škola, keynesiánská ekonomie).
Postkeynesiánská ekonomie – italsko – cambridgeská škola, alternativní teorie (neoricardiánství, strukturalismus, neoliberalismus).
Teorie veřejné volby – koncepce racionální ignorance, koncepce politického cyklu, koncepce byrokracie, koncepce parciální zájmů, koncepce logrollingu, koncepce dobývání renty a model středového voliče.
Dějiny českého teoretického ekonomického myšlení – – role zakladatelé české národohospodářské teorie (A.Bráf, K.Engliš, J.Macek), v období 1948-1989 (O.Šik).
Obsah modulu:
- Merkantilismus – jak získat peníze
- Utopický socialismus a jeho představitelé – R.Owen, D.Ricardo, W.Thompson
- Wilfredo Pareto a jeho pojem optima
- M. Friedman – hospodářský liberalismus
- J.M.Keynes a jeho význam pro rozvoj ekonomické teorie
- J.A.Schumpeter – teorie hospodářských cyklů
- Teorie veřejné volby – analýze politiky ekonomickými nástroji
- Přežije Euro?
- Vlastní téma (po konzultaci s vyučujícím)
PhDr. Marie Hamplová, Ph.D.---
Působila na Ministerstvu zdravotnictví jako ředitelka odboru vzdělávání a vědy a také na Ministerstvu zahraničních věcí jako ředitelka odboru veřejných informací.