Anotace k předmětu
Firma, která nemá strategii, je v nejlepším případě odsouzena k průměrnosti. Bez strategie nevíme, jaký je celý cíl jsme odsouzeni pouze reagovat ana problémy . Jak trefně řekl Vince Lombardi, legendární NFL coach: “Hope is not a strategy”. Strategie dává všem lidem ve firmě jasný směr a přispívá k racionalitě jednotlivých akcí a projektů, které jsou součástí promyšleného celku. Strategie nám dává jasnou představu o předpokláném vývoji tržního prostředí, o naší tržní pozici a jak ji zlepšit, dává nám indikaci, jaké nové produkty/ řešení budeme vyvijet, jak inovovat nás obchodní model a jaké jsou cílové skupiny zákazníků a proč. Kvalitní strategie motivuje lidi ve firmě a pomáhá k loajalitě a hrdosti zaměstnaců, Výzkumy ukazují, že 80% firem má kvalitně formulovanou strategii, ale pouze 20% těchto strategií je dobře komunikována a realizována. Jak říká Peter Drucker: “Strategy is a commodity, execution is an art.” Proto se kromě tvorby strategie budeme detailně zabývat i těmito oblastmi.
Obsah předmětu
V této sekci probereme základní typy businessu – Product Leadership, Cost Leadership a Customer Intimacy, v čem se liší a možné kombinace těchto strategických směrů a s tím související rozdílná strategická východiska pro jednotlivé typy businessu nebo jejich kombinace. Osvojíme si metodiku tvorby strategie od vize až po implementaci. Zároveň probereme metodiku analýzy trhů, konkurence, naší pozice na trhu a tvorbu strategických scénářů. Kvalitní strategie není jenom o obchodu marketingu, ale zahrnuje i návaznosti na vývoj nových produktů, vstup na nové trhy, akvizice a inovace procesů napříč firmou Budeme diskutovat, jak komunikovat strategii tak, aby ji lidé ve firmě porozuměli, osvojili a chápali svou roli. Probereme metody a techniky, jak strategii realizovat, tak, aby přinesla žádané výsledky. Winston Churchill to vyjádřil s typický humorem: „However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results.”.
Cíl předmětu
Hluboké pochopení komplexnosti obchodu jako důležité a nedílné součásti businessu. Porozumění faktu, že strategie musí vycházet ze zpětné vazby od zákazníků a anticipace jejich budoucích potřeb a jejich strategií, Posluchači si osvojí schopnost tvorby strategie, její komunikace a implementace. Cílem je dosáhnout hlubokého pochopení, že kvalitní strategie vzniká konstruktivním střetem možností a schopností firmy, potřebami zákazníků, tržními a technologickými trendy. Celý program bude velmi interaktivní, s použitím praktických cvičení, a konstruktivního střetu názorů. Na konkrétních příkladech úspěšných i neúspěšných strategií si posluchači osvojí praktické implikace strategie. Michael Porter vyjádřil smysl strategie jednou větou: „A strategy delineates a territory in which a company seeks to be unique“.
Struktura předmětu
Význam strategie
Typy businessů a strategické implikace
Strategická vize
Analýza trhů, konkurence a naší tržní pozice
Tvorba strategických scénářů a jejich vyhodnocení
Finanční bilance scénářů
Komunikace strategie všemi směry
Řízeni implementace strategických projektů
Zpětná vazba a korekce strategie
Literatura
MARGRETTA, J.: Michael Porter jasně a srozumitelně, 2012, Management Press
COVEY, S.: Jak dosahovat předvídatelných výsledků v nepředvídatelných časech, 2011, Management Press
Kolektiv autorů: O strategii, 10 nejlepších příspěvků z Harvard Business Review, 2018, Management Press
COLLINS, J. C.: Good to Great, 2001, William Collins
TZU, S.: Art of War, 2007, Amazon