Byznys model (obchodní model, podnikatelský model) obvykle popisuje, jak organizace vytváří, dodává a získává (zachycuje) hodnotu. V rámci praktického managementu i studia MBA apod. tedy mají své místo v hlavách na papírech/arších i v elektronické podobě.
Hodnota je v podnikání a byznysu důležitý pojem a prvek. Osobně, vnímám pojem „hodnota/hodnoty“ zejména ve čtyřech perspektivách:
- osobní hodnoty (majitelů/podnikatelů, manažerů, zaměstnanců…),
- organizační hodnoty – soubor hodnot, které prosazuje (vědomě i nevědomě) organizace ve své organizační kultuře,
- ekonomická hodnota – hodnota produktu/služby, vyjádřená ekonomickým/finančním parametrem (dále se dělí – přidaná, celní…),
- hodnota pro zákazníka (a další zainteresované strany) – to, co zákazník dostane ze vynaložené peníze komplexně a je velmi subjektivní (pohodlí, úspora času, novost, jistota, vztah…).
U byznys modelů jde zejména o čtvrtou perspektivu – hodnotu ve vztahu k zákazníkovi/zákazníkům. I ona se může situačně měnit, což v dobách krize každý podnik(atel) pozná poměrně zřetelně.
V nenormálních časech, jako je tento „karanténní“ při hrozbě COVID-19 jsou to např. bezpečnost, spolehlivost, ochrana zdraví, rychlost, důvěra, vztahy, dostupnost, naděje apod.
V tomto duchu nabídky a poskytování zákaznické hodnoty následující byznys model nenahrazuje strategii, ale je její součástí. Zejména ve fázi implementace/realizace strategie a jejich dílčích forem (marketingová, prodejní, finanční, výrobní…). Podobně jako v případě strategických analýz, si zde pomyslnou ruku podávají strategické řízení a strategický marketing.
Pojďme se podívat na to, jak lze nahlédnout skrze formu „plátna“ i na strategické modely, které zmiňuji v předmětech strategického řízení nebo v článcích na „školním blogu“. Mezi mé oblíbené a doporučeníhodné patří EFQM model a Balanced Scorecard.
Byznys model a „plátno“
Po vydání českého překladu knihy Business Model Generation (Osterwalder, 2010, česky 2012, 2015) se tzv. „plátno“ (canvas) stalo poměrně populárním. Alex Osterwalder popsal „plátno“ jako „sdílený jazyk pro popis, vizualizaci, hodnocení a změnu obchodních modelů“. Posuďte sami na základním obrázkovém modelu.
Obr. 1 – „Canvas“ (plátno) v nejtradičnější podobě, pouze s názvy jednotlivých boxů.
Zdroj: Osterwalder (2012)
Důležitá je také logika výstavby byznys modelu formou plátna, kde najdete styčné body se strategickým marketingem. Ideální pořadí úvah je následující.
- Zákaznické segmenty (mnohdy opomíjený prvek, bránící poskytovat „všechno všem“).
- Poskytovaná hodnota (segmentům zákazníků). Jak byste např. segmentoval své zákazníky v čase COVID-19 krize a jakou hodnotu očekávají (nebo očekávali) od vaší organizace či od jiných „poskytovatelů“?
- Distribuční kanály (cesty jimiž se hodnota k segmentovaným zákazníkům dostane).
- Vztahy se zákazníky (a toho, jak budou budovány, udržovány a rozvíjeny
- Zdroje příjmu (toky příjmu, kterými chce organizace svým byznysem generovat předpoklady pro obrat a další finanční výsledky).
- Klíčové zdroje (jako předpoklad k vytváření a poskytování hodnoty (zde jsou zdánlivě podružně zdroje jako pracovníci, finance, technologie apod.)
- Klíčové činnosti/aktivity (které je třeba zvládnout a realizovat k vytvoření/poskytnutí hodnoty pro zákaznické segmenty díky klíčovým zdrojům a distribučním kanálům).
- Aktivity/činnosti jsou součástí procesů. K tomu doporučuji prozkoumat Rámec pro klasifikaci procesů (zde) nebo specificky část rozvoje procesů pro vás byznys.
- Klíčová partnerství (protože organizace obvykle vše sama nezvládne a potřebuje být ve vztahu s dalšími zainteresovanými stranami).
- Struktura nákladů (jako výsledek strategického rozhodnutí o tom, co je hybnou silou byznysu – zda náklady (hodnotou je cena) či hodnota v jiné formě než nízké ceně pro zákazníka.
Je patrné, že byznys model v podobě plátna se soustředí především na zákazníky a jejich segmenty, i když neopomíjí ani klíčové partnery.
Obr. 2 – Postup tvorby „plátna“ má svou logiku.
Zdroj: adaptováno podle Osterwaldera (2012)
Pro další podrobnosti mrkněte na literaturu(i doplňkovou), není cílem popisovat zde celý postup a příklady.
„Plátno“ a model EFQM
Schéma „plátna“ částečně připomíná grafické zobrazení modelu excelence EFQM verze 2013 (viz. obr. 1 zde). Model EFQM 2013 byl sestaven z 9 kritérií:
- Vůdcovství/vedení/Leadership
- Strategie
- Pracovníci
- Partnerství a zdroje
- Procesy, výrobky a služby
- Zákazníci – výsledky
- Pracovníci – výsledky
- Společnost – výsledky
- Ekonomické výsledky
Podobně i Osterwalderův byznys model a plátno má 9 boxů (viz výše), mezi nimiž jsou vzájemné závislosti.
V pojetí „starého“ modelu EFQM se byznys model dotýká zejména kritérií
- 4 - Partnerství a zdroje,
- 5 - Procesy, výrobky a služby,
- 6 - Zákazníci – výsledky,
- 9 - Ekonomické výsledky (částečně)
V čem vidíte tyto souvislosti, spojitosti a synergie? Jak byste je popsali? Jaký mají vliv na vaši organizaci?
Nový model EFQM (verze 2020) jsem představil v minulém článku na blogu EBS a také zde, s poukazem, že i on se dá chápat jako (univerzálnější) „byznys model“ a „plátno“. Týká se zejména „pilíře“ Realizace (obr. 1 v tomto článku), kde bere v úvahu zejména následující subkritéria:
- 3.2 – Budování udržitelných vztahů se zákazníky (jako jedné ze zainteresovaných stran)
- 4.1 – Definování hodnoty a postupu její tvorby
- 4.2 – Komunikace a prodej hodnoty
- 4.3 – Dodávání hodnoty
Z výsledkových kritérií modelu EFQM 2020 je patrná vazba zejména vůči
- vnímání zákazníků (součást kritéria 6)
- finanční výkonnosti (součást kritéria 6 jako výsledku „zdrojů příjmu“ definovaných v byznys modelu) a
- plnění očekávání klíčových zainteresovaných stran (vč. očekávání zákazníků), promítnutých do výsledků provozní a strategické výkonnosti (kritérium 7).
Obr. 3 – Nástin EFQM (byznys) modelu jako „plátna“
Zdroj: vlastní zpracování
Ani jeden z modelů nezahrnuje vše, ale vzájemně se doplňují a vytváří komplexnější vhled pro přípravu a realizaci důležitých podnikatelských a obchodních aktivit.
„Plátno a Balanced Scorecard
Nabídka hodnoty (value proposition) spojuje plátno byznys modelu se zákaznickou perspektivou Balanced Scorecard. Zjednodušeně by se dalo říci, že perspektivu interních procesů představuje v plátnu box „klíčové aktivity“ (viz. 7 výše) a perspektivu BSC, týkající se učení a růstu připomíná částečně prvek „klíčové zdroje“ (viz. 6 výše).
Podobně jako Balanced Scorecard (BSC), i plátno byznys modelu můžete myšlenkově utvářet „od konce“. V komerční sféře (založené na tvorbě zisku) je oním „koncem“ právě finanční perspektiva (tržby, obrat, zisk, návratnost, EVA…)
Obr. 4 – „plátno BSC je velmi individuální a může zahrnovat i další perspektivy a prvky. Je to jen idea.
Zdroj: vlastní zpracování
O synergii BSC a modelu 7S od McKinsey si přečtěte v tomto článku.
„Plátna“ byznys modelu, modelu EFQM a konceptu Balanced Scorecard jsou výzvou k postupnému vytváření synergie v podnikatelských pro-zákaznicky orientovaných strategiích. Jsou také výzvou k ověření, redesignu či navržení pro čas a prostředí post-COVID-19, tzn. až odezní krize zdravotní a naplno se projeví situace a náměty na změnu v oblasti podnikání, obchodu a ekonomiky. Proto jistě není marné zamýšlet se již dnes nad fungováním stávajících strategií, přístupů a byznys modelů.
Aktuálně: Byznys model a COVID-19
Zkuste si představit, oživit a nastínit svůj aktuální byznys model a přenést jej do „plátna“. Většina podnikatelů a firem se snaží co nejrychleji reagovat, jejich byznys modely se mění (např. pokud jde o kanály, segmenty zákazníků, klíčové činnosti atd.). Zde je pár provokativních otázek k přezkoumání vašeho byznys modelu (podle Osterwalderovy podoby).
- Jak současná situace testuje a ověřuje vás byznys model?
- Co se zhroutilo jako první? (Např. které zákaznické segmenty...)
- Co drží? (Např. zdroje, vztahy se zákazníky či partnery...)
- Co se dramaticky mění?
- Co jste opomněli? (Např. z klíčových činností apod.)
- Jaké jsou alternativy? (Např. pro zákaznické segmenty, toky příjmu...)
- Jaká poučení můžete identifikovat pro strukturu svých nákladů? Jak tato poučení převedete do praxe? Kdy?
- Jaká poučení můžete identifikovat pro toky a zdroje příjmů? Jak tato poučení převedete do praxe? Kdy?
- Na čem je ukotvena vaše hodnotová nabídka a kde naopak "plave na vodě"?
- Jaké klíčové zdroje potřebujete posílit? Bez čeho se obejdete?
- Co ještě vám ukázala/ukazuje současná situace kolem COVID-19 z hlediska vašeho podnikání/firmy/organizace?...
Bylo by fajn sdílet je třeba i v komentářích pod tímto článkem. Díky těm, kteří tak učiní
Jsou zde i další (nejsou jen „školské“ či výukové) otázky vůči procesu strategického managementu:
- Potvrzuje se vaše SWOT? O které silné stránky se opíráte? Které slabiny vás dohnaly? Jaké příležitosti se (pro vás) otevírají díky současné situaci?
- Na které zainteresované strany se můžete spolehnout?
- Jak nyní působí 5 (Porterových) konkurenčních sil ve vašem odvětví? Co hraje v odvětví ve váš prospěch? Co nikoliv?
- Jak jste na tom s kontinuitou podnikání? Jaké scénáře jste už odhalili pro další vývoj?
John Kotter (viz. předmět Management změn) ve svém konceptu 8 kroků k efektivní transformaci začíná prvním krokem – „vyvolejte pocit naléhavosti“. Ten je zde!
V podstatě vše, co se studenti-manažeři učí v jednotlivých předmětech, mohou teď hodnotit, testovat, měnit, upravovat a přizpůsobovat. Nejde o seminární práce, diplomky nebo zkoušky. Jde o praktický manažerský život v organizacích. Týká se to samozřejmě také strategického managementu i řízení změn (abych se dotkl témat, které „mám na starosti“).
Pro tipy vzhledem k EFQM modelu nahlédněte na závěr článku zde. S „revizí“ v podobě „plátna“ BSC si zkuste poradit sami. Ostatně, i tyto revize a doporučení ke změně mohou být smysluplnou náplní seminárních nebo dizertačních prací studentů EBS a/nebo ÚPPV. (Bude-li potřeba, můžeme zkonzultovat.)
Hodně zdraví, síly, tvůrčích nápadů a trpělivosti s akuální situací i byznys modely.
Použitá a doplňující literatura:
- CLARK, Tim, OSTERWALDER, Alex, PIGNEUR, Yves. Osobní business model. Brno: BizBooks, 2013. 255 s. ISBN 978-80-265-0075-9.
- OSTERWALDER, Alex, PIGNEUR, Yves. Business Model Generation. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc., 2010. 273 s. ISBN 978-0470-87641-1.
- OSTERWALDER, Alex, PIGNEUR, Yves. 2. vyd. Tvorba byznys modelů. Brno: BizBooks, 2015. 278 s. ISBN 978-80-265-0425-2.
- OSTERWALDER, Alex, PIGNEUR, Yves. Vydělávejte svými nápady: vytvářejte produkty a služby, po kterých zákazníci touží. Brno: BizBooks, 2016. 298 s. ISBN 978-80-265-0452-8.
- Literatura k Balanced Scorecard – viz. článek zde
- Literatura k EFQM modelu – viz. článek zde