Obecně o předmětu:

Koučování (též koučing nebo koučink) je metoda poradenství a školení, pro niž je charakteristické, že trenér (kouč) nedává pevné rady a doporučení, ale hledá řešení společně s klientem. Termín pochází z anglického slovesa coach (trénovat, vést). Definice koučování vyzdvihuje, že „dospělý člověk se nejlépe učí praxí a vlastní zkušeností“, a koučování charakterizuje jako metodu užívanou „k taktnímu a ohleduplnému ovlivňování“.[1] Maren Fischer-Epe uvádí, že „[k]oučování je kombinace individuálního poradenství, osobní zpětné vazby a prakticky orientovaného tréninku; účelem je dosahování profesního a osobnostního rozvoje.“ Koučování není psychoterapie, i když může koučování mít někdy podobný efekt jako psychoterapie, není ho dosaženo skrz psychologické a psychoterapeutické teorie, ale díky vlastní cestě, kterou si klient k výsledku najde.

Koučové vystupují jako spolupracovníci, průvodci, důvěrníci, partneři. Pracují s jedinci tak, že je pomocí otázek navigují k různým úhlům pohledu na věc, dodávají podporu a povzbuzení. Kouč klientovi neradí a neovlivňuje ho svým postojem. U kouče je důležitá jeho osobní zralost.

Obsah modulu:

Pozornost věnujte vymezení toho, co je koučink a vymezení toho, co koučink není. Zodpovědět byste měli, jaký je rozdíl mezi koučinkem a terapiíí a koučinkem a klasickým vedením lidí. Pozornost věnujte tomu, jak a kdy koučink vznikl, které osobnosti patří mezi zakladatele koučinku. Porozumět byste měli tomu, jak pracuje a jak se vyvíjel lidský mozek. Zodpovědět byste měli, jaké jsou obecně přínosy koučinku a jaké mohou být překážky v koučování. Zaměřte se na principy, na kterých koučink pracuje. Vysvětlit byste měli, co je to vizualizace a jakou roli hraje v koučinku. Zodpovědět byste měli, jak lze koučink využít v praxi. Pozornost věnujte vlastnímu nácviku koučovacího procesu.

Cíl modulu:

Porozumět byste měli tomu, co to je koučovací proces, jak koučování probíhá, jaké jsou jednotlivé fáze koučovacího procesu. Zodpovědět byste měli, proč je pro koučování důležité stanovení cíle, co je to S.M.A.R.T. technika. Pozornost věnujte jednotlivým technikám koučování. Porozumět byste měli koučovací technice G.R.O.W. Zaměřte se na význam otázek v koučovacím procesu, jaké druhy otázek známe, co může být jejich přínosem, jaké jsou výhody a nevýhody otevřených a uzavřených otázek.

Zaměřit byste se měli na koučování osobního růstu a business koučink. Zaměřte se na význam zpětné vazby v koučování, v čem tkví její důležitost. Pozornost věnujte vlastnímu nácviku koučovacího procesu.

Pozornost budeme v rámci modulu věnovat zejména tomu, co může být překážkami v koučování v manažerské praxi. Vymezte, jaký je rozdíl mezi klasickým vedením lidí a jejich koučováním. Pozornost věnujte tomu, jaký může mít koučink přínos v manažerské praxi. Pozornost věnujte vlastnímu nácviku koučovacího procesu.

Ivona Homolková

Ivona Homolková---

Lektorka na European Business School SE a Ústavu práva a právní vědy

Vyučuje Koučing pro manažery.