Cílem modulu je představit proces náboru, personálního řízení a vytváření koncepce získávání a výběru, zajišťujícího standardní kvalitu nových spolupracovníků v oblasti investičního, finančního a pojišťovacího poradenství (a minimální míru fluktuace v období po nástupu) a její zavedení v celém týmu. Cílem modulu je nastavit obsah této koncepce a stanovit postupy a metody získávání (vyhledávání), hodnocení, výběru a přijímání nových pracovníků včetně jejich zapracování. Personální řízení má poskytovat liniovým manažerům v těchto činnostech poradenskou a servisní podporu (zejména při volbě výběrových metod a kritérií) a dbát na to, aby byl výběr prováděn v souladu s personálním plánem firmy a týmu. Dále má zabezpečovat organizační průběh výběru a sledovat a hodnotit jeho úspěšnost.

Obecně o modulu:

Správný výběr spolupracovníků byl, je a bude vždycky nesnadný. Ve světě investičního, finančního a pojišťovacího poradenství to platí několikanásobně. Např. v 90. letech byl výběr i postup relativně uniformní a standardní. Ve funkcionální organizaci byl záležitostí senior exekutivy, vrcholového managementu a jejich posloupnosti v hierarchii řídící odpovědnosti. Firemní kultury byly vesměs srovnatelné a odlišovalo je snad jen nazírání na výkonnost, podle pozice na trhu a hodnocení individuální úspěšnosti společnosti. Dnes se však strategie nabírání nových zaměstnanců změnila. Nové organizační formy počínaje joint ventures až po strategické aliance a korporace, fraktální a virtuální organizace, převládající týmová práce a kooperace, vytváření sítí (networking), využití informačních technologií apod. znamenají nacházet správné lidi, kteří jsou schopni komplexnějšího pojetí práce a řízení.
K dosažení svých podnikatelských cílů potřebují firmy a týmy nové spolupracovníky s odpovídajícími znalostmi, schopnostmi i motivací. Jejich získání a výběr by se měly uskutečnit v úzké součinnosti personálního řízení a liniového managementu, na základě minimálních vynaložených nákladů a v odpovídajícím časovém rozmezí. Tyto požadavky by však neměly mít prioritu nad kvalitou nových spolupracovníků týmu. V oblasti finančního a pojišťovacího poradenství platí shora uvedené teze dvojnásob a současně se v této oblasti nedají na nábor zaměstnanců „napasovat“ standardní poučky, které známe z oboru řízení lidských zdrojů. Člověk, který má zájem vykonávat profesionálně práci investičního, finančního či pojišťovacího poradce je totiž jiný, než běžný zaměstnanec, je to osoba z velké části samostatná a vyžaduje se, aby byla plně flexibilní a profesionální. Taktika a strategie náboru těchto profesionálů, kteří se stávají důležitou součástí kmenové pyramidální struktury finančního a pojišťovacího týmu, musí být jiná a je pro úspěch celého týmu klíčová.

Mgr. Patrik Spannbauer

Mgr. Patrik Spannbauer---

Statutory director at the European Business School SE and lecturer

He lectures in the subjects Business Meeting Management, Argumentation of the Proposed Solution to the Customer, Customer Care and Work with References and Strategies for the Selection of New Employees.